Monday, June 6, 2011

ciptaan dulu kala.

Sejak manusia mula menguasai dunia beratus tahun dahulu, ada banyak benda yang manusia dah cipta in order nak memudah kan kerja diri sendiri or someone else.And invention-invention ni memang lah dari pemikiran manusia sendiri. Zaman sekarang ni kita boleh tengok ada macam-macam jenis barang yang dicipta untuk kegunaan orang ramai.Just bergantung dekat orang ramai lah either reti pakai ke tak. Contoh nya ipad, dah kalau memang tak ernah pegang and tak berminat langsung nak pegang so dah sah-sah memang sampai kiamat lah someone tu tak akan reti-reti jugak pakai ipad an...tapi bagi aku ipad B.O.S.A.N.....seriously....aku tak tahu apa yang best pasal ipad. Masa mula-mula keluar dulu okay lah. Aku tergila-gila lah jugak nak pakai. Tapi since aku dah pernah mengadap benda alah ipad ni semalaman dekat rumah lecturer aku. So aku dah tak tau apa lagi benda yang best ipad ni boleh buat. Setakat apps je yang berlambak-lambak, game berjenis-jenis....bosan....


So kat bawah ni aku ada letak invention-invention orang masa dahulu kala(tak lah lama sangat) yang agak kreatif dan tak pernah difikirkan oleh orang-orang yang wujud di zaman serba moden ni...


Amphibious Bike ‘Cyclomer’ (Paris, 1932)



All Terrain Car (England, 1936)


Glasses For Reading In Bed (England, 1936)



Electrically Heated Jacket (USA, 1932)



Car With Shovel For Pedestrians (Paris, 1924)



Bulletproof Glass (New York, 1931)





Extensible Caravan (France, 1934)



Face Protection From Snowstorms (Canada, 1939)



Faxed Newspaper (1938)



Folding Emergency Bridge (Netherlands, 1926)


Bike Tyre Used As Swimming Aid (Germany, 1925)



Revolver Camera (New York, 1938)



Radio Pram (USA, 1921)



Radio hat (USA, 1931)




Piano For The Bedridden (UK, 1935)




Early GPS (1932)




One Wheel Motorcycle (1931)

even ada sesetengah invention ni orang zaman sekarang pun tak mampu nak buat. Contoh One wheel motorcycle tu. Mana ada orang buat zaman sekarang. Tapi dulu diorang dah buat. Masa 1963 tuuuuu.......

No comments: