Thursday, August 11, 2011

Ekstra Health - Cara terbaik utk anak kecik makan sayur.

Dah jadi lumrah bagi kanak-kanak kecik untuk susah dalam hal 'makan sayur'. Jarang la kalau nak jumpa budak kecik yang suka makan sayur or tak kesah untuk makan sayur. Semua orang pulak dah menerima tipikal ni yang bahawa anak kecik memang susah kalau nak suruh diorang makan sayur. Tapi pernah tak kita terpikir atas logik akal. Ape yang membuatkan diorang ni susah makan sayur?. Kenapa budak-budak kecik ni 'anti' sangat dengan sayur?. Even kadang-kadang tu budak tu tak pernah rasa lagi sayur tu dah bising and refuse gila-gila tak nak makan sayur. kenapa benda tu tak terjadi kat budak-budak terhadap ayam?

Here's the answer...

Satu kajian yang dijalankan di Monell Chemical Senses Center in Philadelphia, mendapati bayi akan adapt dengan satu-satu rasa semasa dalam rahim lagi. Menurut kajian tersebut, perasa-perasa ni di salurkan kepada bayi melalui amniotic fluid aka air ketuban or susu ibu.


Cara kajian ini dibuat ialah dengan memberi ibu mengandung kapsul garlic or sugar. Then air ketuban diorang diambil sebagai sampel. Lepas tu, akan ada panel yang try hidu and tentukan yang mana dari ibu yang amik kapsul garlic and yang mana kapsul gula.*geli kot hidu air ketuban orang .These panel dengan mudahnya boleh tentukan ibu mana yang amek kapsul garlic. So dari sini konklusi yang diorang boleh buat ialah 90% deria yang bayi boleh rasa ialah deria bau semasa bayi dalam kandungan. And apa segala yang ibu makan, bayi akan dapat kesan and bayi akan adapt dengan makanan tersebut.



So dari sini saintis boleh kata kan bahawa dengan ibu makan makanan berserat boleh memudahkan anak-anak diorang nanti tak memberi masalah dalam hal nak makan sayur.

No comments: